چکیده مقاله: واکاوی احکام تاسیسی و امضایی در اقوال علماء
واکاوی احکام تاسیسی و امضایی در اقوال علماء
مریم مشکواتی[1]
پری دوان علامه زاده[2]
فاطمه البرزی[3]
چکیده :
احکام امضایی آن دسته از احکام شرعی هستند که پیش از ظهور اسلام در میان عرف در جریان بوده است و اسلام نیز در مواجهه با آنها یا بدون هیچ تغییری و یا با اعمال اصلاحاتی آنها را پذیرفته و امضاء کرده است. با توجه به این مساله که در عصر کنونی با توجه به مقتضیات زمان عقود مستحدثه در معاملات افزایش یافته است پرداختن به مبحث احکام امضایی و اقوال علماء در این خصوص ضروری است. از جمله احکام امضایی میتوان به مقررات مربوط به عقود و ایقاعات و معاملات مثل حلیت بیع، اعتبار عقد ضمان، اعتبار نکاح و مالکیت خصوصی، حق حضانت اطفال، اصل لزوم در عقود، اعتبار عقد اجاره، عقد مضاربه، صلح، ختنه، ممنوعیت جنگ در ماههای حرام، قاعده غرور، اصل صحت، دیه، بردهداری و … اشاره کرد. احکام تاسیسی احکامی هستند که از طرف شارع جعل و صادر شده و سابقهای در عرف و در بین عقلا نداشتهاند. در خصوص احکام امضائی، امضاء ممکن است صریح باشد؛ مانند آیه «افوا بالعقود» نسبت به قراردادهای اجتماعی و معاملاتی، و ممکن است با سکوت و عدم نهی انجام گیرد و این در جایی است که درحضور پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا امامان معصوم (علیهم السلام) صورت گرفته باشد و آنها از آن نهی و ردعی نکرده باشند. بنابراین هرگاه در عرف عقلای امروز احکامی وضع شود که در سابق نبوده هرگز نام احکام امضایی بر آن نمیتوان گذاشت و اعتبار شرعی ندارد مگر اینکه به طور قطع مشابه احکامی باشد که در زمان شارع مقدس بوده و مورد امضاء قرار گرفته باشد.
کلید واژهها: احکام تاسیسی ، احکام امضایی ، عرف ، تعقل
[1]. مدرس و معاونت پژوهش حوزه علمیه فاطمه الزهرا (سلام الله علیها)- شیراز، طلبه سطح چهار حوزوی رشته فقه و خانواده. m-meshkati94@yahoo.com.
[2].مدرس سطح 3 حوزه ریحانه النبی(ره)
[3].مدرس حوزه