چکیده مقاله:جایگاه عقود جدید در فرهنگ معاملات اسلامی
جایگاه عقود جدید در فرهنگ معاملات اسلامی ملیحه کشاورز-طیبه میرشکاری
چکیده
صحّت و جایگاه عقود جدید و غیر معیّن که در عصر شارع متداول نبوده است و در کتابهاى فقهى، عنوان خاصّى ندارد، به ویژه قراردادهاى جدید و تأسیسات حقوقى ناشى از رشد صنعت، فنآورى و خدمات و متأثّر از پیچیدگىهاى روابط اقتصادى، مورد اختلاف بین فقیهان بوده و بیشتر قُدما آنها را غیر شرعى دانستهاند؛ امّا بیشتر فقیهان متأخّر با تمسّک به اطلاقات ادّله فقهى، شرعیّت و تطابق آنها با موازین فقه شیعه را اثبات کردهاند و برخى اصل صحّت را که اجمالاً زاییده همان ادّله لفظى است، توسعه داده و آن را مبناى صحّت قراردادهاى جدید و نا معیّن قرار دادهاند. در این مقاله، با طرح دیدگاههاى گوناگون، با تمسّک به اطلاقات ادّله به ویژه آیه اوفوا بالعقود به بررسى صحّت و جایگاه شرعى این دسته از قراردادها در فقه شیعه پرداخته، در ادامه بیان گردیده که از راه تنقیح مناط و سبر و تقسیم می توان به اطلاقات تمسک جست و در آخر اشکالاتی در باب تمسک به اطلاقات مطرح گردیده است. نتیجه به دست آمده این است که با تکیه به صحّت عقود جدید می توان پاره ای از ابهامات درباره روابط مبادلی امروزی بین مردم و ابهام منع شرعی را که به برخی از قراردادهای بین المللی که گاهی با برخی عقود معیّنه تشابه دارد، بر طرف، و از طرف دیگر، برخی از معضلات قانونگذاری را که بر سر راه مجلس و شورای نگهبان وجود دارد مرتفع کرد.
کلید واژه: اصل صحت، عقد، تنقیح مناط، جعل و تشريع، سبر و تقسیم، عقد بیمه.