برگزاری دوره مهارت افزایی آشنایی باکامپیوتر
آشنایی با کامپیوتر مبنای پژوهش در عصر حاضر
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
دوره آشنایی با نرم افزار word با حضور خانم مریم مشکواتی مدرس حوزه در جمع طلاب برگزار شد.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت: جهت آشنایی طلاب و ارتقاء مهارت استفاده از نرم افزار word دوره مهارت افزایی طلاب با حضور خانم مشکواتی از طلاب سطح4 در اسفند97 در جمع طلاب برگزار گردید.
به گزارش « پایگاه اطلاع رسانی حوزههای علمیه خواهران» مراحل ابتدایی شامل فونت ها و تنظیمات صفحه و کادر بندی برای طلاب توضیح داده شد.
«خانم مریم مشکواتی» مدرس دوره در ادامه به محورهای اصلی مباحث نرم افزار wordپرداختند و مطالبی پیرامون تایپ وپاراگراف بندی ارائه نمودند.
—————————————————————
برگزاری دوره مهارت کار با نرم افزار
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
دوره آشنایی با نرم افزار های نور با حضور سرکار خانم البرزی در جمع طلاب سطح4 برگزار شد.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت:جهت آشنایی و تخصص طلاب سطح 4 کارگاه عملی کار با نرم افزار توسط سرکار خانم البرزی از طلاب سطح 4 برگزار گردید.
به گزارش « پایگاه اطلاع رسانی حوزههای علمیه خواهران» ایشان به شیوه استفاده از کتاب فارسی، عربی به صورت تفکیکی و استفاده از لغت نامه ها و نحوه انتقال مطالب نرم افزار به متن تحقیق پرداخته و معرفی جامعی از کارکردهای نرم افزار نور را ارائه نمودند.
خانم البرزی ضمن توضیح ابعاد مختلف استفاده از نرم افزار و نقش نرم افزارها در پژوهش از مخاطبین کار عملی با نرم افزار را مطالبه نمود.
———————————————————————————————
کرسی آزاد اندیشی با عنوان بررسی تطبیقی عقود الکترونیکی وعقود اسلامی
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
نشست علمی- پژوهشی بررسی تطبیقی عقود الکترونیکی و عقود اسلامی با حضور استاد محترم حجه الاسلام والمسلمین آقای موسوی(زید عزه) برگزار شد.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت:جهت آشنایی طلاب سطح 4 عقود جدید و تطبیق آن با عقود اسلامی برگزار گردید.
به گزارش « پایگاه اطلاع رسانی حوزههای علمیه خواهران» ایشان بیان داشت جناب آقای موسوی در ابتدا به بیان مفهوم عرفی عقد پرداخت و اتفاق نظر فقها را بر معنای التزام به انجام تعهد اظهار دانست.
استاد حوزه عقود الکترونیکی را در ابعاد مختلف شامل معاملات و کسب و کار مورد بررسی قرار داد و اظهار نمود معاملات و کسب و کار قابل تفکیک از یکدیگرند.
حجه الاسلام موسوی به اهمیت واژه شناسی به در امر پژوهش پرداخت و تحقیق را برای طلاب در حوزه معناشناسی ضروری معرفی نمود. و مطالب ذیل را ایراد نمود؛
معاملات به رابطه تجاری اطلاق می شود و کسب وکار به فعالیتهای اقتصادی جزئی گفته می شود. عقود اسلامی در اسلام به قالبهای تعیین شده برای روابط حقوقی افراد میپردازد. گرچه برخی فقها قرار داد میان افراد را منحصر به همین موارد دانستهاند، اما اکثریت فقها معتقدند که خارج از این چهارچوب نیز افراد میتوانند به انعقاد قرار داد بپردازند. قانون مدنی ایران به تبعیت از دیدگاه دوم در ماده ۱۰ خود هر قراردادی را که مخالف صریح قانون نباشد معتبر دانستهاست. عقود اسلامی یا عقود شرعی در فقه به قرارداد دوسویه گفته شده است. آیتالله غروی اصفهانی آن را پیمانهای دو طرفه دانسته است. آیتالله خوئی نیز عقد را پیمانی بیقید و شرط و محکم تعریف کرده است. این پیمانها شامل روابط مالی و غیر مالی میشود.
ایشان گفت:عقود در فقه از جمله احکام امضایی به شمار میرود. از نگاه برخی، عقود جدید تنها در صورتی صحیح هستند که منطبق بر یکی از قراردادهای عصر معصومین باشد.اما برخی دیگر معتقدند عقود جدید در صورتی که در آن مراعات قواعد شرعی بشود مورد تایید شارع است.
استاد موسوی تشریح نمود:شريعت اسلام رضايت را اساس انعقاد عقود بدون تعيين لفظي معين يا شکلي مشخص قرار داده است و از طرفي در شريعت اسلام عقد معامله با هر چيزي که بر آن دلالت کند از جمله گفتار، عمل، کتابت يا اشاره منعقد مي گردد. عقد و قرارداد از طريق اينترنت در اصل عقد بين دو شخص است که از لحاظ زمان حاضر و از لحاظ مکان غايب هستند. تجارت الکترونيکي، توافق بين دو شخص است که از طريق شبکه اي بين المللي (اينترنت) در مقابل ايجاب فروشنده، از طرف خريدار از راه دور قبول صادر مي شود و اين نيز از طريق وسايل سمعي و بصري صورت ميگيرد که در آن فروشنده خود را ملزم مي نمايد که جنس يا مالي را در مقابل دريافت پول نقد از طريق اينترنت در ملکيت مشتري در آورد. عقدي که به وسيله کتابت و نامه نگاري صورت مي گيرد، عقد بين دو شخص غايب مي باشد که عقد الکترونيکي نيز به اين نوع ملحق شده است. اجراي عقد از طريق اينترنت و با گفت وگوي صوتي تصويري به عقد بين دو شخص حاضر شباهت دارد لذا بر آن قياس مي شود و از نظر زمان به عنوان عقد بين دو شخص حاضر معتبر شمرده شده است. از طرفي ديگر ايجاب و قبول بايد به شيوه اي باشد: که قبول بعد از ايجاب و بدون فاصله بيايد، و مطابق ايجاب باشد، ايجاب هم تا زمان صدور قبول باقي مانده باشد، و هر يک از طرفين عقد گفته ديگري را بشنود و فوريت در قبول شرط نمي باشد.
—————————————————————————————————————-
برگزاری ژورنال کلاب با موضوع تطور شناختی زن و فمنیسم اسلامی در اردیبهشت 98
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
دوره ژورنال کلاب با موضوع تطور شناختی زن و فمنیسم اسلامی در جمع طلاب سطح4 برگزار شد.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت:جهت آشنایی طلاب با مولفه های مقالات علمی-پژوهشی جدید دوره های ژورنال کلاب برگزار گردید.
به گزارش « پایگاه اطلاع رسانی حوزههای علمیه خواهران» ایشان اظهار داشت:یک کارگاه برای ورودی 95-96 و دو کارگاه نقد و بررسی مقاله با عنوان تطور شناختی در جریان موسوم به فمنیسم اسلامی برای ورودی 97 بارویکرد تبینی- تحلیلی مقاله در جمع طلاب سطح4 توسط معاون پژوهش مدرسه برگزار شد.
باتوجه به خوانش جدید فمنیسم اسلامی نویسنده در مقاله سعی بر شناسایی و معرفی ایده های جدید و تئوری های مختلف از دیدگاه مکاتب دارد.
در این مقاله جنبش های مختلف از جمله فمنیسم، فمنیسم اسلامی،فمنیسم غربی مورد روش شناسی قرارگرفته نقد و تحلیل مطالب صورت گرفته و نسبت به ساختار و محتوای مطالب نظریات تاییدی در برخی مطالب و نظریه انتقادی در برخی در از مباحث مطرح شد.
هدف از انجام و برگزاری این کارگاه ها آشنایی با شیوه ساختار علمی مقاله علمی- پژوهشی و ترغیب طلاب به نظریه پردازی علمی صورت گرفت.دستاورد این کارگاهها تمایل طلاب به نگارش مقاله جهت چاپ در فصلنامه علمی- پژوهشی بود.
—————————————————————————————-
سلسله نشست های تمهیدیه همایش سیره نبوی در طب
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
نشست توجیهی همایش سیره نبوی در طب با حضور طلاب سطح4 برگزار شد.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت:جهت تعیین موضوع مساله محور منطبق با مقالات علمی-پژوهشی جلسه تمهیدیه همایش سیره نبوی در طب برگزار گردید.
به گزارش « پایگاه اطلاع رسانی حوزههای علمیه خواهران» ایشان گفت: نشستهای پژوهشی همایش سیره نبوی در طب با حضورمدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس جناب حجه الاسلام دکتر محمودی و معاون پژوهش استان و مدیر ، معاون و طلاب مقطع سطح ۴ مرکز تخصصی جامعه النور شهر شیراز در محل دفتر مدیریت استان برگزار شد. در این نشست هدف برنامه ریزی منسجم جهت شرکت حداکثری طلاب در همایش سیره نبوی در طب.
.
———————————————————————————————
نشست تعامل حوزه و دانشگاه در همایش سیره نبوی در طب
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
نشست توجیهی همایش سیره نبوی در طب با حضور طلاب سطح4 برگزار شد.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت:جهت ایجاد تعامل دوسویه حوزه و دانشگاه جهت برگزاری همایش سیره نبوی در طب برگزار گردید.
به گزارش « پایگاه اطلاع رسانی حوزههای علمیه خواهران» ایشان اظهار کرد:نشست پژوهشی اساتید و طلاب پژوهشگر مقطع سطح ۴حوزه علمیه خواهران با حضور دکتر آسمانی رئیس گروه اخلاق پزشکی و همچنین دانشجویان رشته پزشکی با هدف تعاملات بیشتر حوزه و دانشگاه باحضور مدیر حوزه علمیه خواهران و معاونت پژوهش در محل دانشکده علوم پزشکی شیراز برگزارشد.. .
در این نشست موضوعات مشترک در حوزه دین وپزشکی وموضوعاتی که مربوط به سلامت جسم وروح بیماران و راهکارهای ارتقای معنویت در محیط بیمارستان مورد بحث بررسی قرار گرفت .
———————————————————–
دوره کاربردی مقاله نویسی
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
دوره آموزشی مقاله نویسی با حضور خانم دکتر قاسم نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه با هدف آماده سازی طلاب جهت شرکت در همایش سیره نبوی در طب در جمع طلاب سطح4 برگزار شد.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت:در این دوره آموزشی محورهای اصلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
به گزارش « پایگاه اطلاع رسانی حوزههای علمیه خواهران» محورهای مورد بحث به قرار ذیل بود:
-چکیده نویسی و اجزای آن
-مقدمه نویسی و محورهایی که باید در آن مورد توجه قرار گیرد
-متن اصلی
-مفهوم شناسی
-نتیجه نویسی
-شیوه استفاده از منابع و ارجاع دهی
در پایان تصمیم بر این شد که طلاب مقالات خود را برای نقد و اصلاح به استاد قاسم نژاد ارائه کنند.
—————————————————————
برگزاری دوره مساله یابی و موضوع یابی
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
دوره آموزشی مساله یابی با حضور خانم دکتر شمسایی عضو هیئت علمی دانشگاه با هدف آشنایی طلاب با مساله یابی جهت شرکت در همایش سیره نبوی در طب در جمع طلاب سطح4 برگزار شد.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت:در این دوره آموزشی شیوه های مساله یابی علمی منطبق با فصلنامه ها و همایش های علمی-پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش « پایگاه اطلاع رسانی حوزههای علمیه خواهران» این دوره در راستای ارتقای مهارت پژوهشی و انگیزشی طلاب در دو پنل آشنایی با مساله علمی و شناخت کاربردی بودن مساله اجرا گردید.
خانم شمسایی در ادامه پرداختن به به پژوهش های تطبیقی را یکی از جنبه های نو آوری تلقی نموده که به واسطه ایجاد زاویه جدید می توان نگرش جدیدی را در موضوعات به ظاهر تکراری ایجاد نمود.
———————————————————————–
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
از مرکز منطقه ای و اطلاع رسانی طلاب سطح 4 بازدید کردند.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت:در بازدید علمی شیوه های استفاده از مقالات علمی- پژوهشی و آیتم های ثبت آن مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش « پایگاه اطلاع رسانی حوزههای علمیه خواهران» این بازدید جهت ترغیب طلاب به نگارش مقالات علمی و آشنایی با استانداردهای مقالات اجرا گردید.
——————————————————————————-
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
جلسه هم اندیشی پژوهش با حضور مدیریت محترم حوزه علمیه خواهران و طلاب سطح 4 برگزار گردید.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت: در این جلسه مدیر محترم مرکز جناب آقای دکتر محمودی به ضرورت ها و بایستگی های تحصیل در سطح 4 پرداختند.
به گزارش « پایگاه اطلاع رسانی حوزههای علمیه خواهران» مدیر مرکز مدیریت خواهران ضرورت تحصیل مقارن با پژوهش را یکی از ضرورتهای بسیار مهم برای طلاب دانست.
ایشان تمحیض در علم را مقدمه عالم شدن معرفی نموده و بایسته علم آموزی را فراغ بار داشتن نسبت به اشتغالات غیر ضروری عنوان کرد.
در ادامه شرکت طلاب در همایش های ملی را یکی از مسیرهای پویایی علم دانسته و زمینه ساز ایجاد روحیه پژوهشی بیان نمودند.
——————————————————————————–
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
دوره آشنایی با نرم افزارهای نور و پژوهش تخصصی در فضای کوثرنت با طلاب سطح 4 برگزار گردید.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت: در این دوره طلاب با شیوه جستجوی تخصصی با نرم افزارهای موجود در کوثرنت و شیوه استفاده تخصصی با آن را به صورت کاربردی یادگرفتند.
—————————————————————————————————-
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
نشست پژوهشی با ارائه سرکار خانم اولاده با عنوان حریم خصوصی بیمار و طلاب سطح 4 برگزار گردید.
«خانم سمیه آهنگران» معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیرازگفت: در این نشست مولفه های سلامت بیمار در حریم خصوصی بیمار مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش « پایگاه اطلاع رسانی حوزههای علمیه خواهران» خانم اولاده در ارتباط با جایگاه حریم خصوصی بیمار ایجاد آرامش روحی و امنیت جسمی را برای بیمار مهم دانست.
ایشان شناخت قواعد فقهی از جمله حفظ حرمت مسلم ، لاضرر ، عدم عسر و حرج و…..رادر ارتباط با حفظ حریم بیمار عنوان کردو آگاه سازی کادر درمان را از این مساله امری ضروری برشمرد.
استاد حوزه پس از بررسی ابعاد تاثیر گذار حفظ حریم خصوصی بیمار گفت رازداری پزشک از مسائل اخلاقی است که اقتضاء می کند که در سیستم درمانی مورد توجه قرار گیرد.
————————————————————————————-
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
کرسی آزاد اندیشی با عنوان راهکارها و موانع تولید علم در فضای مجازی با حضور ارزشمند مدیریت محترم و طلاب سطح 4 برگزار گردید.
در این کرسی برخی قائل بودند که آسیب ها وابسته به نوع نگاه ها است لیکن با توجه به اینکه تولید علم در حوزه موارد ذیل را پوشش می دهد:
ـ هدف حوزه پرورش دهنده مجتهد باید باشد.
.ـ هدف اجتهاد, بیش تر متوجه بررسی احکام فرعی و فردی مسلمانان است
ـ علوم اصلی موردنیاز برای رسیدن به اجتهاد فقه و اصول است. ادبیات عرب, رجال درایه و اندکی منطق, از دیگر دانشهایی است که به عنوان مقدمه فقه و اصول موردنیاز است. بنابراین, آشنایی با دیگر علوم بشری, جایگاه با اهمیتی در حوزه و اجتهاد ندارد.
ـ اجتهاد مطلوب و شیوه رسیدن به آن, همان است که در گذشته رایج بوده و از بزرگان برای ما به ارث مانده است.
ـ وظیفه اصلی حوزه و فقیهان, استنباط احکام شرعی و بیان آن است و مردم وظیفه دارند که به آنان رجوع کنند و وظایف دینی خود را بیاموزند; بنابراین, دخالت در امور اجتماعی و به عهده گرفتن وظایف فرهنگی و اجتماعی, جزء وظایف یک عالم دینی شمرده نمی شود.
ـ نتیجه طبیعی این ذهنیات و پیش فرضها همان است که حوزه را تا حد زیادی از جامعه منزوی کرده است و از میان علوم اسلامی, تنها فقه و اصول, آن هم جنبه فردی فقه اهمیت انحصاری پیدا می کند و بر جنبه های اجتماعی فقه و اخلاق و احکام حکومتی و دیگر علوم موردنیاز توجه لازم نمی شود.
لیکن برخی ایجاد میان رشته های حوزوی با علوم تجربی و علوم طبیعی را یکی از راهکارهای ارتقاء علمی و تولید علم دانسته و پویایی این مسیر را منوط به نواندیشی محتوایی دروس حوزوی کردند.
————————————————————————————–
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد:
نشست تصویب موضوعات رساله طلاب در فضای مجازی با حضور ارزشمند مدیریت محترم و اساتید سطح 4 برگزار گردید.
در چهار نشست برگزار شده جلسه تصویب موضوعات که دو جلسه آن در فضای مجازی برگزار گردید 8 موضوع از موضوعات طلاب سطح 4مورد بررسی و نقد و تحلیل قرار گرفت .
به گزارش معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور «سمیه آهنگران» در جلسات برگزار شده مصوب شد که موضوعات ففقی پیرامون خانواده مورد بررسی قرار گیرد و طلاب خود در جلسه دفاع از طرح اجمالی خود حضور یابند.
———————————————————————————–
معاون پژوهش مرکز تخصصی جامعه النور شیراز خبر داد.
نشست پژوهشی در خصوص مسئله تعارض یا تقارن داشتن علم آموزی زنان با خانواده گرایی، با حضور ارزشمند مدیریت محترم و طلاب سطح 4 برگزار گردید. در این نشست مباحث ذیل ایراد شد.
در خصوص مسئله تعارض یا تقارن داشتن علم آموزی زنان با خانواده گرایی، نمی توان مطلقا گفت مسئله علم آموزی زنان با خانواده گرایی تعارض دارد و نه می توان گفت مطلقا تقارن دارد.
به این دلیل که اگر ما به اصل تساوی زن و مرد در تعلیم و تعلم بنگریم می توان گفت این دو مسئله کاملا با یکدیگر متقارن اند، چرا که تعلیم و تعلم در بینش اسلامی دارای جایگاهی بس رفیع است و تعابیر وارده از پیامبر گرامی اسلام(ص)(طلب العلم فریضة علی کل مسلم، إن الله یحب بغاة العلم یا اطلبوا العلم و لو بالصین یا اطلبوا العلم من المهد الی اللحد یا زکاة العلم أن تعلم عباد الله) در این خصوص اطلاق دارد، یعنی زن و مرد به طور علیالسویه مورد خطاب قرار داده شده اند، مقامی که اسلام برای زن به موازات مرد در تمام مشترکات طبیعی و تواناییها قرار داده است، این امکان را به زن میدهد که در حدود رعایت تکالیف شرعی، اقدام به علم آموزی و تعلیم و تعلم نماید.
بر این اساس و به دنبال لزوم افزایش سطح آگاهی زنان، امروزه خیل عظیمی از زنان و دختران از اقصی نقاط کشور، در پی کسب علم و دانش و در جستجوی یافتن جایگاه واقعی خود در جامعه، روانه دانشگاهها میشوند و در کلاسهای درس اقدام به تدریس و ایراد خطابه مینمایند؛ تا جاییکه امروزه میزان شرکت زنان در تحصیلات عالیه بالاتر از مردان است.